skip to Main Content

El Brexit: escenaris per al sector carni espanyol davant el límit del 31 de gener de 2020 (1)

Des d’Anafric, associació nacional que agrupa que defensa els interessos de les empreses del sector ramader-carni -cria de bestiar, engreixament, sacrifici, especejament de carns, transformació, emmagatzematge, importació i exportació, entre altres- volem desenvolupar una sèrie d’articles que expliquin la situació a la qual s’enfronta el sector davant el Brexit.
Element important a tenir en compte: el Regne Unit és el cinquè país de destinació de les exportacions càrnies espanyoles.

La possibilitat de la imposició d’aranzels a la UE limitaria l’activitat del sector oví britànic i en un escenari de no acord, el Regne Unit seria considerat un tercer país, i es necessitarien certificats sanitaris.


El mes d’octubre passat, el Grup de Diàleg Civil sobre el Brexit de la Unió Europea va fer públic a través del Diari Oficial la pròrroga fins al 31 de gener de 2020, amb el que l’entrada en vigor de l’acord de retirada del Regne Unit serà efectiu l’1 de febrer de 2020.

Preveiem que no es doni la circumstància, però si el Regne Unit deté el Brexit, el grup de treball de l’Article 50 (extensió de la pròrroga fins al 31 de gener de 2020) “llavors el procés des del costat de la UE només requerirà l’acord del Consell i el Regne Unit, però no del Parlament”. El problema per al Regne Unit, a part del que exposarem en aquest article, radica també la posició d’Irlanda. Hi haurà davanteres, sí o no. Encara no hi ha cap perspectiva, almenys pública.

La pròrroga fins al 31 de gener de 2020, amb el que l’entrada en vigor de l’acord de retirada del Regne Unit podria ser efectiva l’1 de febrer de 2020.

S’ha escrit molt de sobre els diferents escenaris previstos. I encara, en aquestes dates (novembre de 2019), no se sap quin serà l’escenari final. Hi ha pendent unes eleccions a mitjan desembre 2019 al Regne Unit que poden modificar escenaris o bé continuar en el punt mort. Veurem a veure què passa.


Mentrestant, des d‘Anafric considerem que cal anar treballant per a posar en marxa els plans de contingència, encara que “res està acordat fins que tot estigui acordat”.


Escenaris més plausibles


En un recent informe elaborat per AHDB Beef & Lamb, l’organització per al sector de l’oví i boví a Anglaterra, s’analitzen a fons els diversos escenaris. Aquest informe analitza que en els últims mesos les exportacions del Regne Unit a destinacions extracomunitàries han augmentat recentment, sobretot cap a la Xina i Àfrica occidental.


La possibilitat de la imposició d’aranzels a la UE limitaria l’activitat del sector oví britànic i en un escenari de no acord, el Regne Unit seria considerat un tercer país, i es necessitarien certificats sanitaris. Encara que també cal veure-ho des de la perspectiva britànica: el Regne Unit també imposaria aranzels a les carns procedents de la UE.

Per tant, les certificacions sanitàries i fitosanitàries, juntament amb els aranzels (increment del preu) serien els principals problemes

Segons aquest mateix informe, el sector oví podria veure’s més afectat si entren en joc els aranzels. El preu de les exportacions des de Regne Unit podrien incrementar-se fins a un 50% amb el que es preveu que la regió Àsia-Pacífic es constitueixi en mercat principal de les exportacions del Regne Unit.


Per tant un escenari de sortida de la UE sense acord planteja importants reptes al sector carni britànic, amb importants incerteses, tant per a les relacions comercials amb la UE, com per a la competitivitat en mercats extracomunitaris.


En pròxims capítols analitzarem què passaria amb un TLC bàsic (tractat de lliure comerç) entre UK i la UE.

Més informació a www.anafric.es