La carn d’oví mira cap a la innovació i la promoció.

El sector de la carn d’oví i cabrum d’Espanya s’ha d’adaptar a les demandes del mercat i dels consumidors per recuperar el consum domèstic. La innovació, la sostenibilitat i les propietats nutricionals de la carn seran els valors que el sector haurà de potenciar.

Els operadors i comercialitzadors de carn de petits remugants han vist com en els últims anys el consum de carn ha baixat de manera sostinguda des de l’inici de la crisi econòmica, acumulant pèrdues de consum a les llars de l’ordre del 40% en els últims 10 anys .

No obstant això, aquest sector ha sabut posar els seus productes al mercat exterior i amb això mantenir una producció i una balança comercial saludables.

El repte al qual s’enfronta ara aquest sector és recuperar el consum nacional i fidelitzar i millorar el valor dels productes posats en mercats exteriors.

El passat 5 d’abril es va celebrar a Zamora la reunió del Grup d’Oví-Caprí d’Anafric, a la qual van assistir representants de 17 empreses associades, i en la que es va fer entrega d’un premi honorífic per la trajectòria professional i associativa a D. Cristobal Martínez (patrocinat pel Grup Nanta).

El grup va analitzar la necessitat d’explorar noves tecnologies que permetin estendre la vida útil de la carn d’oví i cabrum i, amb això, poder accedir a mercats més llunyans amb productes de gran qualitat sense congelar.

Els presents van rebre informació sobre les estratègies de reducció de l’ús d’antimicrobians durant la producció ramadera. Aquest extrem és de gran preocupació tant per a la comunitat mèdica com per l’opinió pública, així com per al propi sector, que haurà d’adoptar noves pràctiques que permetin racionalitzar l’ús d’antibiòtics i amb això recuperar la confiança dels consumidors.

També es va comptar amb la participació de Halal Consulting, que va fer una ponència sobre la certificació halal. Els mercats àrabs són de gran interès per al sector de la carn d’oví i cabrum, pel gran potencial de compra i la progressiva obertura de mercats en l’orient mitjà. La certificació halal, per tant, és una qüestió que preocupa els exportadors i a les empreses que comencen a explorar mercats exteriors.

El descens del consum a les llars és de gran preocupació per al sector i per aquest motiu, el sector compta amb eines com:

    Marcar l’estratègia que ha de seguir INTEROVIC en el marc de la promoció: Anafric / Ovicebo ostenta una representativitat del 40% en la branca de la indústria d’INTEROVIC i un 20% en la branca de la producció. Aquest gran pes específic serà decisori a l’hora de dirigir els camins que seguirà la interprofessional, tant en qüestions de promoció com en altres àmbits.


Conèixer i divulgar les propietats de la carn d’oví i cabrum: els coneixements amb base científica al voltant de la desmitificació d’aquestes carns com un element perjudicial en la dieta, són cada vegada més nombrosos i extensos. El sector ha de conèixer en detall quines són les propietats que té la carn de xai i de llet que la diferencien d’altres carns, i en aquest sentit, en la reunió es va poder veure dues presentacions de científics experts en la matèria, els que van proporcionar coneixements específics per aquestes carns.

A la reunió del grup d’oví de Anafric van assistir 17 de les principals comercialitzadores de canals d’oví i cabrum d’Espanya, associades de Anafric: Carns Fresques SA, Carns Selectes Cinc Viles, Càrnies Coviher, Càrnies tebi, Carns JB, El Oví de Segòvia , Franco i Navarro, Ganados Ovimancha, Ganados Zurbano, Grup Amaro SA, Inescar, Els Chengos, Moralejo Selecció, Murgaca, Nanta, Ovins Manxecs i Ramaderia Farràs.

Anafric és la principal associació en representativitat de comercialitzadors de carn d’oví-cabrum, agrupant el 68,79% del volum en tones comercialitzades per les 34 principals comercialitzadores d’Espanya (font: Alimarket). Entre els 10 principals operadors, 6 són membres d’aquesta associació.

Col·laboradors