La consultora especialitzada en el sector carni Gira veu complicacions a llarg termini per la covid-19

Segons la consultora Gira, que ha participat en el fòrum Belgian Meat Office, el creixement en la demanda de carns i elaborats carnis a les llars durant el confinament no ha compensat la pèrdua de la quantitat de carn que no es va vendre amb destinació al canal de la restauració.

La predicció de Gira per a Europa és que la baixada de canal foodservice que serà segons les seves previsions del 33% durant el 2020, es recuperarà el 2021 però seguirà un 14% inferior a la de 2019.

D’altra banda, a mida que les mesures de bloqueig europees s’han suavitzat i el canal foodservice s’obre un cop més, dos factors clau encara mantenen als consumidors a la llar.

Un és el factor econòmic: la pèrdua d’ingressos i els acomiadaments signifiquen que els consumidors estan limitant les seves despeses.
L’altre és el “factor por”, pel qual els consumidors trien evitar les multituds i els espais públics per por de la infecció.

Recuperació comença el 2021

La producció es va veure afectada aquest any pel tancament de plantes i l’escassetat de mà d’obra en els sectors avícola, porcí i boví. Hi haurà “una mica de recuperació” en 2021, va dir Rupert Claxton, director de la secció del mercat carni a la consultora Gira, amb més “estacionalitat normal” en la producció. Però per aconseguir-ho, va advertir l’analista, Europa necessita incrementar les exportacions.

“La demanda europea serà més feble, així que hem de buscar millors oportunitats fora d’Europa i hem d’acceptar que hi haurà preus més baixos dins del mercat europeu. Haurem de treballar més dur per trobar aquestes oportunitats òptimes”.

L’analista va expressar la seva preocupació que els productes premium, que es venen principalment en la restauració, també es veuran afectats per la pandèmia en els propers mesos. Aquests inclouen productes ecològics i amb certificacions de qualitat, així com vedella, xai, talls de boví madurat i pernils curats.

“A mesura que avancem en aquesta fase, en la qual la gent s’adona que no té certesa laboral, que no rep diners, que els seus salaris s’han reduït o que han estat acomiadats, tindrem situació d’incertesa. I són els productes premium els que es veuen perjudicats”.

És d’esperar una caiguda de mercat en tots els àmbits. Quan Gira va analitzar el comportament de compra després de la crisi financera de 2008, l’empresa va observar que els consumidors passaven de bistec de carn picada, de carn de res a pollastre i, en el món en desenvolupament, de pollastre a ous i d’ous a verdures.

Foto: Belgian Meat Office

 

 

Col·laboradors